Afskedigelse af medarbejdere
Sådan afskediger du din medarbejder med værdighed
Beslutningen er taget! Virksomhedens strategi kræver, at der skal ændres i organisationen og desværre betyder det, at du skal afskedige loyale medarbejdere. Men hvordan kan du sikre at alt forløber godt og gnidningsløst?
At skulle afskedige en leder eller medarbejder, er en vanskelig opgave for de fleste ledere, også selvom du allerede har erfaringer med opsigelser. Det handler om at håndtere afskedigelserne bedst muligt, – men det er bestemt lettere sagt end gjort. Flere ledere ender med søvnbesvær og skyldfølelse før samt efter de har gennemført afskedigelser. Det behøver du ikke – læs med herunder.
Så snart afskedigelserne er en realitet, melder bekymringerne sig:
Hvornår er det rette tidspunkt at afskedige?
Hvordan bliver det modtaget af medarbejderen og ikke mindst af kollegerne?
Hvordan siger du ordentligt tak for flere års tro tjeneste, så både du og medarbejderen går derfra med oprejst pande og værdigheden i behold?
Du er måske en erfaren leder, der før har prøvet at gennemføre en fyringsrunde, men du ved også, at det aldrig bliver nemt. Det nemmeste er vel lav-praktikken og det juridiske. Selve relationen er der, hvor det bliver en stor opgave og hvor du som leder kan gøre en afgørende forskel.
Forbered afskedigelsen
Før selve dagen hvor du skal opsige en eller flere medarbejdere, er der behov for grundig forberedelse.
Der vil være mange følelser på spil, så planlægningen er utrolig vigtig for hvordan forløbet ender for såvel medarbejder som virksomhed. Er der ikke en solid plan/skabelon til afskedigelserne, kan du lynhurtigt stå overfor en perlerække af udfordringer både før, under og efter forløbet.
Start med en handlingsplan
Start med at lave en handlingsplan i steps for forløbet, hvortil du også laver en detaljeret kommunikationsplan. Til planen skal du og de øvrige ledere blandt andet tage stilling til:
Hvor mange skal opsiges?
Hvornår skal afskedigelserne finde sted?
Hvem skal stå for samtalerne?
Hvor skal samtalen foregå?
Hvor lang tid vil det tage?
Hvilke kriterier skal der udvælges efter?
Skal der laves en bestemt rækkefølge?
Hvordan skal beskeden overleveres?
Hvilke juridiske krav står du overfor, og er der nogle juridiske begrænsninger?
Hvordan skal der kommunikeres til den øvrige del virksomheden/organisationen?
Skal der være et beredskab til at håndtere krise eventuelle krisesituationer?
Sindetskrivelsen
Udover den overordnede planlægning, bør der overvejes hvad man vil gøre, hvis en leder eller medarbejder fx er syg på dagen for afskedigelserne.
Under afskedigelsessamtalen
På dagen for afskedigelserne, har du allerede styr på en velskrevet og gennemøvet skabelon, der sætter rammen for afskedigelsessamtalen, så du ikke glemmer noget vigtigt. I skabelonen skal der blandt andet stå:
Hvad er begrundelsen for at opsige netop den medarbejder?
Generelle praktiske oplysninger.
Hvad er vilkårene?
Rådgivning ift. jobsøgning.
Forskellige reaktioner
Uanset hvor godt du forbereder dig på at overlevere beskeden om at en medarbejder ikke skal være i en stilling mere, vil der komme reaktioner fra begge sider af humørskalaen. Reaktionerne kommer af det chok medarbejderen får når de får besked om at de ikke er en del af planen fremover.
Husk at du under samtalen med fordel kan skrive ned hvad der er blevet snakket om under samtalen da mange glemmer hvad der er blevet snakket om grundet chok.
Nogle vil reagere med vredesudbrud eller med gråd mens andre vil virke relativt upåvirkede. Det bedste du kan gøre for at være klar på de forskellige reaktioner, er at have et godt kendskab til den enkelte medarbejder, så formidlingen af det svære budskab kan tilpasses bedst muligt.
Men hvad med dig selv?
Nu er der altid rigtig meget fokus på hvordan medarbejderen kommer igennem sin fyring på, – men hvad med lederen – hvad med dig?
Selvom du har planlagt forløbet ned til mindste detalje, er det følgelig ikke rart at vide du har været med til at påvirke et andet menneskes situation til det værre. Pas på med at gå rundt med skyldfølelse over forløbet. Prøv i stedet at tale med andre ledere om afskedigelsesforløbet, så du på den måde kan få bearbejdet de tanker, du har efterfølgende.
Husk dit netværk
Husk også at tale med familie og venner, det giver ro at have opbakning og forståelse fra sit bagland mens HR-afdeling og lederkolleger kan være støtte i forhold til de udfordringer du som leder udsættes for på arbejdspladsen efter afskedigelserne.
Der er ingen tvivl om at det er svært at undgå følgevirkninger af afskedigelser. God omtale for den enkelte virksomhed er vigtigere end nogensinde før, men det kan være svært at opretholde i tider med nedgang eller strategiske kursændringer, hvor afskedigelser kan være en nødvendig konsekvens.
Mange virksomheder vælger derfor at hyre ekstern hjælp til at håndtere hele forløbet omkring at opsige medarbejdere på bedste vis – de vælger outplacement.
Hjælp til afskedigelse
Der findes nogle måder, hvorpå man kan få hjælp til den svære proces med afskedigelser. En er af dem er outplacement, som indebærer professionel sparring og individuel karriererådgivning, til en opsagt medarbejder.
Forløbet indeholder håndtering af opsigelsen, kompetenceafklaring og planlægning og støtte i jobsøgning.
“Med et veltilrettelagt outplacement forløb i bagagen blev selvtilliden i jobsøgningsprocessen genoprettet. Pro&Co hjalp med afdækning af ønsker og muligheder samt inspiration omkring materialer, men frem for alt med værdifuld sparring omkring tilgangen til jobmarkedet. Resultatet blev et nyt job i løbet af godt 4 måneder.”
Medarbejder efter Pro&co´s outplacementforløb
Fra afskedigelse til job
Det er vigtigt, at du vælger en kompetent samarbejdspartner til outplacement, der kan møde medarbejderen på dennes præmis og give individuel støtte, så medarbejderen efter en vellykket proces ender med drømmejobbet – og du får en god ambassadør i din tidligere medarbejder.
3 måneder efter igangsætningen af outplacementforløbet ved PRO&CO er 98% i job igen.
%
Kristian Reinevald
Headhunter, Direktør & Ejer
Mail: kr@proogco.dk
Tlf: 96 60 32 03
Mobilnr.: 31 45 12 40
Hvad koster en værdig afskedigelse?
Udover at hjælpe en værdsat medarbejder videre, sender du og din virksomhed et stærkt signal til jeres medarbejdere om ordentlighed og ansvarlighed.
En lille omkostning der giver et stort udbytte og skaber tryghed blandt medarbejderne og giver gode ambassadører blandt både nuværende og tidligere medarbejdere.
Outplacement med PRO&CO gennemføres med højeste fokus på etik og værdier. Vi arbejder med mennesker og tænker på dette i alle led af processen.
Prisen for en værdig opsigelse: Kr. 9.500,-
Hvis du ønsker hjælp til outplacement, så er jeg klar ved telefonen eller på mail.